Marketingová kniha kouzel

Marketing je jedna z forem kouzelnictví a magie. Dokáže dokonale oblbnout naši mysl. Věříme věcem, které ve skutečnosti nejsou vůbec pravda. V obchodní oblasti a při nakupování už dlouhá léta žijeme ve světě, který není moc reálný. Existují magické formule, které nás opakovaně umí přimět k věcem, které nechceme a které bychom "v bdělém stavu" nikdy neudělali.
Velice jednoduchými, avšak účinnými magickými formulemi jsou "sleva" nebo "akce". Pokud vás následující věta překvapí, jste bezpochyby pod magickým vlivem těchto zaklínadel. Žádný obchodník nedělá slevu ani žádnou slevovou akci plnohodnotného zboží proto, aby zákazník ušetřil. Ale právě naopak, chce mu tím vytáhnout z peněženky více peněz.
Stejně tak formule "zákaznická karta" je pouze pokusem vloupat se do vaší peněženky. Zajímavá je také "přeškrtnutá původní cena". I to je však magická formule, která vás má za úkol odvést z reality. Mezi marketingová zaklínadla však patří i slogany, u kterých byste to možná nečekali. Třeba "doprava zdarma" nebo "servis zdarma".
Zvláštní způsob marketingového kouzelnictví je politický marketing. Magické formule v politice se nejenom pokouší přemalovat skutečný život, ale někdy vám přímo lžou. Politici často už při vyslovení zaklínadel typu "zjednodušíme vám život", "postaráme se o vás" nebo "zařídíme to" vědí, že to asi nedokážou.
Mnoho nových formulí, a to zvláště v politice, si marketingoví kouzelníci vytvářejí sami. Jednou z nich je třeba formule "Ano, bude líp." Vytváří kouzelnou představu: "Bude vám líp, my to hned zařídíme". Ve skutečnosti ale znamená: "Ano, bude vám líp, ale až my nebudeme vládnout". A v poslední době se úspěšně podařilo ji ještě vylepšit: "Ano, bude vám líp, ale až dlouho potom, co my už tady nebudeme. Protože příští vlády budou muset napravovat naši neschopnost a obrovské škody, které jsme nadělali".
Zkuste sledovat reklamy a sami v nich hledat skutečný význam marketingových zaklínacích formulí. Není to tak těžké.