Jeden den na FAMU

24.05.2020

      Mládí. Žádné zkušenosti, zato hlava plná ideálů. A to ještě v době dokončené normalizace, koncem sedmdesátých let minulého století. Kdo se chtěl kamkoli prosadit, neměl téměř jinou možnost, než nějakým způsobem zamávat rudou knížkou. No vždyť to říkám - mladý a blbý...

     V té době jsem začal sledovat osobité filmové výpovědi některých režisérů. A moc se mi líbily, např. Fellini, Bergman, ale i české filmy Miloše Formana. Ale především kouzlení s emocemi a atmosférou ve filmech Juraje Herze. Něco takového bych se chtěl naučit. Ve vědecké knihovně se daly půjčit různé příručky a návody pro natáčení filmů, ale i skripta pro studium na vysoké škole filmové... Měl jsem jich v té době doma stále několik.

     A potom přišel nápad. Studium na filmové fakultě AMU, nejlépe rovnou režii filmu. Pan režisér (pardon, soudruh) je u filmu vždycky ten nejchytřejší, a moje vzory takové zcela jistě byly.

     Podat přihlášku ke studiu na FAMU byla jen taková administrativní záležitost. Dodat požadované podklady a ukázky z vlastní tvorby už taková legrace nebyla. Ale nějak se podařilo. A pak už jenom čekat na pozvánku k přijímacím zkouškám. Přišla. A já jsem jednoho dne odjel do Prahy.

     Po vstupu do budovy FAMU na mě padla nejenom tréma, ale i rozechvělé očekávání. Protože jsem tam dorazil pro jistotu téměř o půl hodiny dříve, rozhodl jsem se projít si školní chodby. A nasát atmosféru. Zastavoval jsem se u různých nástěnek s informacemi a rozpisem hodin a praktických cvičení studentů. Co mě ovšem hned zaujalo byla příjmení zde studujících. Všechny jsem znal a dokázal je okamžitě někam přiřadit - známý herec, známý režisér, druhý známý režisér, známý televizní moderátor, další velmi známý herec, známý vedoucí pracovník televize, další známý herec a ještě jeden známý režisér... Nějaké neznámé příjmení se mi dlouho nedařilo na těch studentských nástěnkách najít.

     A pak mi to konečně došlo. Co já tady vlastně pohledávám? A od té chvíle se to už jenom zhoršovalo...

     Když nás asi padesát zasedlo k písemné zkoušce, neměl jsem jenom trému, ale i jakýsi pocit zmaru a sisyfovské práce. Věděl jsem totiž, že přijmuti mají být pouze čtyři z nás. No, už tu zbytečnou práci dokončím, když jsem tady. A pustil jsem se do psaní.

     U ústního pohovoru to nebylo lepší. Sedělo proti mně pět známých osobností, z toho dva velmi známí režiséři. Moje idoly, jak jistě tušíte, to ovšem nebyly. A byli to právě ti dva, kteří mi celkem jasně během pohovoru naznačovali: "Kam se to cpeš, burane?"

     Odešel jsem - to se nedá říct - vyklopýtal jsem z budovy FAMU a moji náladu spravilo až pár drinků v baru tehdejšího obchodního domu Kotva. Po nich jsem odjel z Prahy čekat na rozkopírovaný "rozsudek".

     A jak to dopadlo? No přece tak, jak muselo. Ale zkušenost do dalšího života to byla nedocenitelná. A myslíte si, že to byl konec mého snu stát se "panem režisérem"? Kdepak! Ale o tom zase někdy příště...

Bohuslav Hrubý
Všechna práva vyhrazena 2020
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky